Doç.Dr. Mavişe Yüksel
Doç.Dr. Mavişe Yüksel Hemen Ara

Akne tedavileri

Akne(Sivilce) adolesan ve gençleri etkileyen en yaygın genç hastalığıdır. Kızlarda genelde 14-17 erkeklerde 16-19 arasında en çok görülür. Aknenin oluşumunda temel mekanizma kıl folikülleri çevresindeki yağ bezlerinin sayısının ve salgısının artması sonucu Propionibacterium acnes denilen bir bakterinin bu bölgede çoğalıp inflamasyon denilen iltihabi olayı başlatmaları olarak özetlenebilir. Akne en sık yüz bölgesini tutmakla beraber , omuzlar ,sırt , göğüs  bölgesini de tutabilir.

Akne Nedenleri Nelerdir?
*Aile öyküsü Ailede aknesi olan bireylerde daha erken yaşta başlama ve daha şiddetli olma
eğilimindedir.
*Stres
*Hormonal bozukluklar
*Diyet (Glisemik indeksi yüksek , yağlı beslenme)
*Yanlış kozmetik ürün kullanımı
*Bazı vitaminler (B vitamini ), kortizon gibi ilaçlar akneye neden olabilirler.

Akne Tedavisi Nasıl Yapılır?
Biz Dermatologlar akne tedavisine başlamadan önce hastanın cilt tipi tayinini  yaparız . Sonrasında hastanın yapılan muayenesi sonrasında  yaş , cinsiyet , iz kalma eğilimi , akne yaygınlığınına göre yüzeysel uygulanan topikal veya ağızdan sistemik ilaç tedavilerine  başlarız. Bu uygulanan medikal tedavilere ek olarak iz kalabilecek hastalarda beraberinde çeşitli lazer alatleriyle kombinasyon tedavileri planlarız. Aktif Akne döneminde kliniğimde  kullandığım başlıca lazerler Q switch lazer, 1064 nm Ndyag lazer ve IPl lazerlerdir. Bu lazerlerle  Propionobakterium bakterisinin azalması, gözeneklerin sıklaşması , sebum (yağ salgısının ) azalması ve ciltaltındaki kollajen sentezi stimüle edilerek  iyileşme sürecinde iz riskinin en aza indirilmesi  hedeflenir. Seans aralıkları genellikle 2-3  hafta aralarla  6 seans şeklindedir. Haif düzeyde akne tedavisinde topikal kurutucu kremler yeterli olabilirken , orta -ağır akne tedavsinde topikal kremlere ek olarak ağızdan antibiyotik veya ağızdan A vitamini türevi ilaçlar kullanılabilir.
Hasta tüm bu tedavi sürecini konforlu bir şekilde sürdürebilmesi için akne tedavisinde hastanın cilt tipine uygun temizleyiciler ve su bazlı hassas ciltler için yatıştırıcı özellikte nemlendiricileri de tedavisine ekleriz.